fbpx

Persze ők nem szeretik, ha hollandozzuk őket. Mert Holland csak egy része Hollandiának. Tehát az ország Koninkrijk der Nederlanden és a nyelv Het Nederlands. De én most magyaroknak írok, úgyhogy magyarul nevezem nevén a továbbiakban. 🙂

Tehát aki Instagramon követ, annak valószínűleg már feltűnt, hogy megosztottam néhány hollandiai képet. Főleg Észak-Barabantban és Dél-Hollandban jártunk eddig. Az előbbi országrészben azért, mert mostanában Tilburgban rendezik az Ayreon koncerteket, a 013-ban (az első rendezvény Rotterdamban volt) Eindhovenben száll le a gép, és ugyanitt foglaltunk szállást; az utóbbiban azért, mert itt találhatók azok a dolgok, amiket eddig meg akartunk nézni (Amszterdam, Hága, Leiden…). Persze még számos dolog található a listánkon, szóval nem utoljára jártunk erre. Mondjuk, ha másért nem, remélhetőleg lesz még Ayreon koncert… 😀

Mentes étkezés Hollandiában

Az ember igyekszik felkészülni, nehogy éhenhaljon az idegen országban a jól megszokott mindenmentes márkái nélkül. Sütöttünk kenyeret, vittem csicseriborsó konzervez és botmixert is. 😀 De tulajdonképpen nagyjából teljesen feleslegesen. 🙂

Az Alpro unsweetened unroasted mandulateje ott figyelt a Jumbo polcain, ahogy gluténmentes kenyeret is találtunk ugyanott egész jó összetevőkkel, és hummusz, meg egy csupa más mentes szendvicsrevaló sorakozott nekem szemmagasságban. Persze egy random szupermarket nem elégíti ki a mentes élet szükségleteit 100%-ban. Viszont ott van nem messze az Ekoplaza nevű bolt, ahol gyakorlatilag minden más, ami a Jumboban nem volt, itt beszerezhető.

Egy dolog zavart picit: ezek imádnak szinte mindenbe cukrot tenni. Nem (mindig) annyit, ami kiérezhető, de azért nem biztos, hogy muszáj lenne bele. Persze ha sok rostosat és/vagy zsírosat eszik az ember, akkor amellett az a pici hozzáadott cukor eltörpül, de azért mégiscsak hát na. Viszont most kirándulni mentünk, nem sütni-főzni, szóval megelégedtünk ezzel, ami van. Meg amúgy sincs értelme azon görcsölni, hogy most pár grammal több cukrot vittem be a szervezetembe, mint szoktam. Hát hűha. A stressz többet árt, mint az a kis plusz ch – ez tuti!

Az éttermek többségében az a módi, hogy szólsz, hogy neked ez-az-amaz összetevő nem jó, és többnyire meg tudják oldani mentesen. (És a kutya nem panaszkodik, vagy húzza a száját a problémáidra.) Kipróbáltuk a Mastino V gluténmentes-vegán kínálatát Amszerdamban, Het Ketelhuis sós (gluténmentes) palacsintáit Tilburgban (thx google fordító), és a Bagels&Beanst Leidenben, ahol kapható gluténmentes bagel és vegán sajtkrém. Ez utóbbi helyen a Pranat választottuk, amely bár nem kapott kifejezetten gluténmentes címkét, de az összetevőket felsorolták (melyek nem gluténesek), és alacsony a szénhidrát tartalma.

Utazás Hollandiában

Erről már írtam, de azt hiszem, muszáj leszek újra említést tenni róla, mert képtelen vagyok szó nélkül elmenni mellette. Egyszerűen lenyűgöző a vonattársaság! Jó minőségű emeletes szerelvények, melyek sok embert elnyelnek; jól használható telefonos applikáció; a vonatok gyakran járnak, szinte egymást érik, mint a négyes-hatos; és Barátnőm fedezte fel a napi jegyet, amely megvásárlásával nem csak az NS járatain, de más társaságok járművein is utazhattunk korlátlanul. Annyiba került, mint az Eindhoven-Amszterdam oda-vissza, csak épp villamosra és buszra is használhattuk. Mintha egy napi MÁV jeggyel Szegeden és Budapesten is villamosozgathatnál össze-vissza. Aztán kiszámolod, hogy ez mennyi Forint, elképedsz, majd leutazol Szegedre Pestről és rájössz, hogy nem is volt olyan drága az az Eindhoven-Amszterdam kiruccanás.

Meg persze mindenki bringával jár. Még csúcsidőben is alig van autó. Nálunk vasárnap este több kocsi jár a főúton, mint Eindhovenben hétköznap fényes nappal. Mert a bicikli az alfa és az omega. A bringaút szent és sérthetetlen. Gyakorlatilag a négy sávos út szélső sávjai pirosra festve bicikliútként funkcionálnak, amely viszont tele van csúcsidőben. Ha tizedannyi bringaút lenne nálunk mint náluk, már az hatalmas előrelépést jelentene. Nem kellene a férjemnek azon gondolkodnia munkába menet, hogy a szmogot szagolva tekeregjen a dugóban pöfékelő autók között, vagy a földúton küzdje be magát a munkahelyére, amely göröngyös és sáros. Hollandiában felszállsz a drótszamárra, tekersz különösebb probléma nélkül (néha kapsz 1-2 piros lámpát nyilván), aztán leszállsz. A vonatállomások mellett hatalmas bringatároló mezők vagy építmények láthatók. Mert ez a legértelmesebb közlekedési eszköz városon belül. Persze évtizedes munkájuk van benne, hogy az autók helyett a bicikli legyen az elsődleges, de itt látszik, hogy ez megvalósítható. Csak a szándékon múlik…

Mit érdemes megnézni?

Ha még nem jártál Hollandiában, Amszterdamnak érdemes adni egy napot. Ha szereted a sört, a Heineken múzeumot mindenképp látogasd meg, de ha egy kis interaktív történelem érdekel inkább, a Hajózási múzeumot (The National Maritime Museum / Het Scheepvaartmuseum) ne hagyd ki, nekem nagyon tetszett! Persze végig kell sétálni a vöröslámpás negyeden is egyszer, A quick stop by the Bulldog meg ilyenek, és Heart of Amsterdamot énekeleni a Dam téren. 🙂

Hágai meghatározó élményem a Békepalota, viszont az nem mindig látogatható, hiszen ott emberek dolgoznak, többek között a Nemzetközi Bíróság is ott működik. Bónusz infó, hogy Magyarország Zsolnai dísztárgyat adományozott a Békepalotának, egy ugyanilyen megtalálható a Pécsett is. Hágában érdemes sétálgatni a parkban, amely tele van állatokkal, benézni a Binnenhofba, és elsétálni a Hofvijver tó mellett a belvárosban, esetleg elbuszozni a tengerpartra, vagy megnézni a mini Hollandiát Madurodamban.

Leiden az új szerelmem. A tudomány városa. Belopta magát a szívembe a sok (tudományos) múzeumával, és a falakon található versekkel és egyenletekkel. Mert miért ne festhetnénk az üres falakra verseket? Meg egyenleteket ábrákkal. És ahogy sétálsz az út mellett, táblák magyarázzák Einstein elméletét meg az Oort-ködöt. Az obszervatórium melletti házakon meg konstellációk vannak az ajtók fölött. Hát hallod, ez az én városom! 😀 Elsétáltunk a Pilinszky versig is. 😉

Kiválogattam néhány érdekes képet:

És a koncert…

Imádtam! Volt egy kis gebasz a “bal felső” sarokban lévő mikrofonokkal, de azon kívül minden percét élveztem. 🙂 Főleg a végén a Pink Beetles in a Purple Zeppelint és a Songs of the Oceant. ❤ Megérte kiutazni!

Aztán meg itthon a napokban hallgattam Oroszlánt, hogy “úúúú, ez a koncert is lesz Hollandiában (nálunk meg nem), meg az az előadás is, ó basszus, ki kéne menni, kinn kellett volna maradni”. 😀

Vasárnap a hazarepülés után maga alá gyűrt egy kis post-travel-blue. Nem volt sok kedvem hazajönni. Álomországból. És ha tehetném, mennék vissza most azonnal! 🙂

Hozzászólások

1. Úgy tűnik tudat alatt már döntöttél… 🙂

2. Édua Xavéria |

Nekem Oroszország a cél, ha a MÁV esetleg összeomlik….merthogy itthon a magánvasutak még mindig nem vesznek fel lányokat , viszont az oroszoknál vezethetek mindenféle mozdonyt, nincs az a b*szakodás, hogy lányok csak motorvonatot vihetnek…
    Már el is kezdtem a nyelvet, írás-olvasás már megy.
    Alapból nem terveztem kivándorolni, de ha menni kell, hát menni kell..